donderdag, mei 4

Dodenherdenking 4 mei 2017

Tijdens de Nationale Herdenking herdenken we de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en oorlogssituaties en vredesmissies nadien


 Wanneer bij mijn schoonouders de ouwe doos met foto's tevoorschijn kwam dan kwamen ook de verhalen los wanneer de kiekjes,trouw,school en vakantie foto's van hand tot hand gingen

Van de meeste personen kende ik wel de namen maar had ze nooit ontmoet

Zo was er ook een stapeltje fotokaarten waarvan niemand eigenlijk precies wist hoe ze er aan kwamen
Vermoedelijk eens mee gebracht door opa die tijdens zijn werkzame leven nog al wat plaatsen in Nederland bezocht als machinist op de ongevallen kraan bij de Nederlandse Spoorwegen

De foto's laten een beeld zien van de verwoeste stad Rotterdam in oorlogstijd

De ouwe doos met foto's staat al weer vele jaren bij mij in de kast en vandaag op 4 mei haalde ik het speciale mapje weer tevoorschijn over hoe een stad 77 jaar geleden in puin lag........vreselijk



~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~



Ik vind het voor vandaag wel een toepasselijke
blogpost.....

5 opmerkingen:

  1. Afschuwelijke beelden... zinloze verwoesting... mijn moeder woonde in de oorlog tijdelijk in Rotterdam met haar ouders en broertjes en zusjes, ze moesten hun huis in Haarlem uit en vervolgens kregen ze in Rotterdam het bombardement te verduren. Ik heb nog een aantal dingen uit hun ouderlijk huis wat hieraan doet herinneren. Een vaas waar een oortje van mist bijvoorbeeld, een vaasje met een verhaal... Toen ik gisteren naar de 4 mei herdenking keek, viel het me op hoeveel jeugd daarbij aanwezig is, heel goed dat ook de jeugd hierbij betrokken is en zich hierbij betrokken voelt. Dit verhaal moet doorgegeven worden generatie op generatie... omdat vrijheid een groot en kwetsbaar goed is.

    Dank je voor je lieve en mooie reactie op mijn blog Ger, zo fijn dat mijn foto's overkomen zoals ik het bedoeld heb en dat je ervan geniet!

    Fijne bevrijdingsdag en weekend,
    lieve groet, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Verschrikkelijk die verwoesting. we kennen allemaal de verhalen over de oorlog en we moeten de mensen die gevallen zijn voor onze vrijheid herdenken, altijd! En het bevrijdingsfeest de volgende dag moeten we ook vieren.
    Een mooie post Ger.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Ger, het zijn indrukwekkende foto's. Ik heb de oorlog niet meegemaakt, maar als kind woonde in in Vlaardingen. Eind jaren 50 gingen wij regelmatig met de trein en de bus naar Lekkerkerk, waarbij we overstapten op het station in Rotterdam. Ik herinner mij nog de lege vlakte die er toen was. Ik ben nog altijd onder de indruk van wat er later op het Weena, het Hofplein en de Coolsingel is bijgebouwd aan "wolkenkrabbers".
    Veel later, in Putten waar ik nu woon, werden wij op een andere manier weer geconfronteerd met de verschrikkingen van de oorlog. Jaarlijks staan wij daar bij stil op 4 mei, maar ook op 1/2 oktober als we herdenken dat de mannelijke bevolking uit Putten werd weggevoerd.
    En steeds bedenk ik dan: "Opdat wij niet vergeten...!
    Bedankt voor je post!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het blijft indrukwekkend en afschuwelijk om deze foto's te zien. En dat zijn slechts foto's.
    Moet je nagaan hoe mensen het ervaren hebben als ze zoiets met eigen ogen gezien hebben...
    Wat een contrast met je laatste foto van de lieflijke bloemetjes!
    Lieve groet, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaaad vreselijk...wat (ik durf het bijna niet te typen ) "leuk" dat je zulke foto's hebt, ik kan me er nu een voorstelling bij maken. heb het boek van Simone van der Vlugt "De Lege Stad" gelezen, dat gaat over het bombardement op Rotterdam, erg mooi boek.

    BeantwoordenVerwijderen


Altijd leuk wanneer je na het lezen van mijn blogpost een reactie achterlaat
Powered By Blogger
Related Posts with Thumbnails

Auteursrechtelijk beschermd

Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Hoorn Des Overvloeds is het pertinent niet toegestaan om foto's en /of teksten of onderdelen van mijn blog te gebruiken voor privé en /of zakelijke doeleinden in welke vorm of hoedanigheid dan ook.
Bij constatering van welk gebruik dan ook zal aangifte worden gedaan.
Tevens zal een procedure worden gestart om de kosten te verhalen die hierop van toepassing zijn uit hoofde van de auteurswet.