maandag, juli 25

♦ GEROOSTERDE TOMATENSOEP ♦


Met het warme weer van de afgelopen week had ik zelfs geen puf om uren in de keuken te staan
terwijl ik daar normaal gesproken vaak te vinden ben achter de potten en pannen

gemak dient de mens met temperaturen dik boven de dertig graden en een schaal met lekkere zoet-zure haringsalade + vers knapperige afbakbroodjes smaken dan voortreffelijk
het maken van de salade verg wat snijwerk van nieuwe beetgaar gekookte aardappel,zoete ui,appel,piepkleine zilveruitje en augurkjes,twee potten uitgelekte zoet-zure haring etc. maar daar ga ik dan bij zitten aan de grote tafel

het tegen etenstijd bij restaurant in de buurt binnen lopen om te eten, waar het heerlijk koel is
 bevalt me ook uitstekend☺

gistermorgen begon de zondag zonder zon en toen ik de zak met glanzende rode tomaten zag hangen in de kelder hoefde ik niet lang na te denken over wat ik daarvan zou gaan maken





weer zette ik mij aan tafel met snijplank en mes,verschillende soorten tomaten,rode en zoete Spaanse uien,knoflook en verse kruiden zoals tijm,rozemarijn en lavas....
en dat alles ging grof gesneden in schaal
besprenkelde het met olijfolie  en strooide met zeezout




dit alles roosterde ik in de oven waardoor de tomaten een heerlijke zoete smaak krijgen
toen alles begon te kleuren kieperde ik het in grote braadpan en vulde het aan met groentebouillon
zette er de staafmixer in en de gaspit onder
bracht het tegen de kook aan en liet er zachtjes 500 gram aan balletjes gedraaid gekruid gehakt in glijden om te garen

daar ik meestal uit de losse pols kook en op het heilig oog kan ik geen lijstje met afgemeten ingrediënten geven
wel kan ik vertellen wat er nog meer in de pan ging voordat ik tevreden was met de smaak
gerookt/pikant paprikapoeder
scheut gembersiroop
chilipoeder
gemalen foelie
nootmuskaat van de rasp
flink wat gedroogde Italiaanse kruiden
2 Knorr groentebouillon tabletten
volle eetlepel palmsuiker
en schudde voor de extra pit 5 maal met de fles Worcestershire sauce van Lea en Perrins
voor de liefhebbers tot slot scheutje kookroom
en lavas






tussen de bedrijven door was de zon doorgebroken
de temperatuur in mijn kleine keukentje flink opgelopen was
buiten scheen de zon ook aardig op mijn bolletje tijdens het foto's maken......
maar manlief sjouwde even met mij samen alles van binnen naar buiten en andersom

rest mij nog te zeggen dat het lekker smaakte 
en vanavond heb ik weer een makkie ☺
alhoewel ik er aan zit te denken na kom soep nog kersenpannenkoekje te bakken......

Wil jullie nog hartelijk bedanken voor de lieve felicitaties en lovende woorden in vorige post....
en nee: ik heb er geen hand in gehad
dochterlief en schoonzoon zijn samen al meer dan 25 jaar zeer creatief en weten ook hun gasten te verwennen

Liefs,Ger


14 opmerkingen:

  1. Ooh Ger dat ziet er vet lekker uit, maar zoals jij het maakt is het ook niet echt een makkie denk ik eerst alles snijden, dan in oven roosteren dan weer in pan etc, etc. En dan ook nog gehakt balletjes gedraaid, heb zelf een hekel aan balletjes maken meestal neem ik het gehakt en doe het dan zo in de pan en snij het dan later in stukjes. Hoe lui kan je zijn (ha, ha) maar als ik dan deze soep zie ook maar weer eens proberen, meestal als de tomaten in de aanbieding zijn neem ik een grote zak mee en maak dan alles in een keer klaar voor soep, en voor saus bij de spagettie of zo. Ik vind het best veel werk maar eerlijk is eerlijk de smaak van de zelf gemaakte soep en saus is wel veeeeel lekkerder. Mooie foto's weer hoor, en Har maar slepen met de spullen van binnen naar buiten en weer terug met dat warme weer wat een teamwork hij moet er iets voor over hebben een lekker soeppie als beloning. Liefdevolle groet Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze tomaten foto's doen de titel van je blog 'Hoorn Des Overvloeds' weer heel veel eer aan.
    Het is een lust voor het oog en een streling voor de smaakpapillen. Wat ziet dit er allemaal lekker uit. Wij zijn dol op tomatensoep en ik maak het regelmatig, mijn tomatensoep maak ik op bijna dezelfde manier met tomaten en verschillende uien, koken en zeven en op smaak maken met kruiden. Bij jou is het wel verfijnder, ga dat roosteren ook maar eens proberen en gembersiroop en gemalen foelie toevoegen is ook het proberen waard. Wij hebben net gegeten, maar ik krijg er al weer trek van.
    Groetjes, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maak me gek maak me gek.....Deze soep ziet er toch echt super overheerlijk uit! Hoe lang ongeveer doe ik ze in de oven...? of is dit ook iets van gevoel ;) Je snapt dat ik dit ga proberen....want idd met dit warme weer lokt de keuken me in het geheel niet.

    Fijne avond en liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ger,

    Helaas ben ik absoluut geen keukenprinses, kan me er ook totaal niet bij dulden. Ben wat blij dat Henk zich er wel bij dulden kan, want anders... Hij is er deze week niet, dus worden het deze week hier zeer simpele gerechten.
    Kon je maar eventjes een kommetje opsturen hè, of dat ik met mijn lepel in het scherm kan ;-)
    Ziet er weer zalig uit en zo mooi gepresenteerd (mede met dank aan je lieve man die je daar mee helpt).

    Een zonnige groet vanuit Frankrijk, Cilia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou Ger je ''verteld'' het weer zo heerlijk smaakvol dat ik ook zin krijg om die lekkere soep te maken .Je soep ziet er voortreffelijk uit en je foto's zijn weer super ! Leuk dat je man dan ook meehelpt zodat jij mooie foto's kan maken .Zelf ben ik niet echt dol op koken maar ''rommel'' best wel graag met groenten rijst pasta en piepers ,een beetje van alles wat en op gevoel kruiden en dergelijke erbij en soms wel vlees en andere keren niet .Ik noem ze mijn hassie bassies en ook de man is altijd dik tevreden .
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zou zo even willen aanschuiven Ger. Het ziet er heerlijk uit! Je hebt het ook weer zo mooi beschreven en gefotografeerd. En als de pan helemaal leeg is gegeten heb je nog dit smakelijke
    logje. Fijne dag, lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik krijg ineens zo trek in deze heerlijke soep!! Je mooie en zeer smaakvolle foto's doen me watertanden:)
    Met dit warme weer sta ik ook het liefst zo kort mogelijk in de keuken, helemaal aan het eind van de middag wanneer de zon volop in de keuken schijnt, ideaal dus om 's morgens alvast het eten voor te bereiden en daar is jouw recept ideaal voor!
    Alsnog gefeliciteerd met je dochter en schoonzoon! Ik heb je post nog even bekeken, je dochter is al net zo creatief als haar moeder aan de foto's te zien, erg leuk!!

    Liefs, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Ger, ik hou eerlijk gezegd niet zo van tomatensoep. Maar als ik dit zie ben ik verkocht. Dit mag ik waarschijnlijk ook geen soep noemen. Een "pottage" misschien? In ieder geval ziet het er heerlijk uit. En de foto's. Ja, die zijn weer geweldig.
    Groeten uit Canterbury,
    Adri

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat ziet dat er lekker uit zou zo een lepeltje gaan proeven!
    fijne dag,
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je soep ziet er heerlijk uit! Met veel liefde bereid zo te zien. De fotoreportage is al een feest voor het oog, met al dat rood! Proficiat nog met je dochter en schoonzoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. We gaan al richting bedtijd, maar desondanks loopt het water mij ook nu weer uit de mond. Maar dat is mij op jouw blog al zo vaak overkomen en of het nu vroeg of laat op de dag is, ik heb er totaal geen problemen mee! Het ziet er allemaal weer heerlijk uit, Ger!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  12. I simply adore your vignettes Ger! And your items!!!How beautiful they are! So elegant, so stylish!!! And this recipe...We never eat soups in summer as it's too hot for this kind of food. But this tomato soup can be also eaten cold, this is super and I prefer it.It must be absolutely delicious.
    Happy summer days ahead my friend!
    Olympia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat ziet deze tomatensoep er lekker uit, heerlijk ik zou wel een bordje lusten.
    Ik maak wel eens tomatensoep maar ik maak er niet zo veel werk van.
    Ik ga het toch een keer proberen.
    Fijn weekend.
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jaaaaa...die soep ken ik ook...maak hem ook regelmatig.
    Zo lekker, en dan met een lekker eigen gebakken soort brood erbij..
    Bij ons is tegenwoordig de woensdag een soepdag...verse eigen gemaakte soep eten we dan met een goede tosti, of bruchette of ander soortig brood.
    Afgelopen week een bleekselderijsoep gemaakt, ken je die? Ook zo lekker ( en simpel)

    BeantwoordenVerwijderen


Altijd leuk wanneer je na het lezen van mijn blogpost een reactie achterlaat
Powered By Blogger
Related Posts with Thumbnails

Auteursrechtelijk beschermd

Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Hoorn Des Overvloeds is het pertinent niet toegestaan om foto's en /of teksten of onderdelen van mijn blog te gebruiken voor privé en /of zakelijke doeleinden in welke vorm of hoedanigheid dan ook.
Bij constatering van welk gebruik dan ook zal aangifte worden gedaan.
Tevens zal een procedure worden gestart om de kosten te verhalen die hierop van toepassing zijn uit hoofde van de auteurswet.