maandag, augustus 25

Pompoenen

Dat pompoenen het goed doen aan de composthoop wist ik al
en dat ze het naar hun zin hebben aan de voet van de (vakantie)stenenhoop
in mijn tuintje daar ben ik inmiddels ook achter
de slakken hadden zich TE goed gedaan aan de Hosta planten
en ik was die aangevreten bladeren zo zat dat ik ze tot aan de aarde af knipten
zetten er 2 pompoenplantjes neer met elk 3 blaadjes
en al spoedig werden het lange,stevige,harige ranken met mooie grote bladeren die zich overal aan vast hechten
ik liet het gewoon aan alle kanten doorgroeien
zodra de zon op kwam in de ochtend opende de gele bloemen zich
om in de avond weer dicht te gaan



dat er meerdere keren per jaar vogelnesten in de klimop zitten
met jonge vogels is hier heel normaal
maar toen ik zag dat er een heuse dikke pompoen boven in de Hedera lag
was ik toch wel heel benieuwd wanneer die uit zijn ''nest'' zou vallen door de zwaarte
en dat gebeurde paar dagen later
maar de ranken zijn zo stevig dat hij bleef bengelen
je ziet hoe bleek de vrucht gebleven is aan de kant waar geen licht bij kon
en de afdrukken van klimop takken zijn goed te zien

heb er met de knokkels van vingers op geklopt en het klonk hol
en dan is de pompoen goed om te oogsten
heb hem gewogen met bagage weegschaal en die geeft precies zes en halve kilo aan



een pompoen laat ik nog even doorgroeien
aan de lijn die ik naar schuurdak gespannen heb
en nog een mooie gele ligt in het zand tussen de bladeren
de geoogste pompoen ligt nog op de tuintafel
en misschien ga ik er wat lekkers van maken......

en manlief heeft mij beloofd om in het volgende jaar
het pompoenrek uit landleven nr 5/ 2014 te gaan maken☺☺
en ik weet inmiddels ook dat ik de knoppen van bloemen aan ranken
er af moet knijpen
zodat er paar vruchten goed door kunnen groeien

ik dook nog met de lens van camera in de Hortensia


en in de kleinbloemige Dahlia's


Fijne week en lieve groet!!
Ger

19 opmerkingen:

  1. Lieve Ger,
    Ja wat een oogst heb je van die pompoenen. Je vraagt je toch soms af hoe houden de stengeltjes het vol om de sapstroom èn het gewicht te blijven volhouden. Groeien doen ze erg snel.
    Mooie foto's van je hortensia en mini dahlia + pompoenbloemetje. Veel stuifmeel voor de bijen en vlinders.
    Lieve groetjes,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's!!
    Hier ook zijn de hosta's overwoekerd van slakken en heb al van alles uitgeprobeerd maar ze blijven maar komen. Vreselijk...
    Fijne week
    liefs
    marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt een gewichtig exemplaar geoogst, leuk dat je ze in je eigen tuin hebt laten groeien. Hier hadden we een slakkeninvasie, elke avond weer konden we er tientallen ontdekken...er was geen houden aan. Een geluk dat ze blijkbaar niet van pompoenenblad houden! Ik ben benieuwd welk recept je op de pompoen(en) gaat loslaten!

    Ik wens je een fijne week! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie foto's heb je geplaatst. ook hier zijn er pompoenen te vinden in de tuin. Er liggen er nu al ongeveer 8 dus...tijd om alles weg te doen.Anders wordt het een echte wildernis hier! Vorige week pompoensoep gemaakt,heerlijk...en bij dit weer smaakt nog lekkerder.

    Fijne dag!

    Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk blog heb je weer gemaakt over de Pompoen .En wat een gewicht heeft je ' verassings pompoen'.Ja ze liggen alweer in de winkels ,ik vind het altijd de najaar bodes samen met de bolchrysanten .Mooi de Hortensia ,bij mij zijn alle bloemen al bruin ! Ik wens je een fijne week
    Lieve groet Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk zo´n vakantiestenenhoop in de tuin, door de bladeren van de pompoenen zal er van de stenen inmiddels niet veel meer te zien zijn, maar ook handig om de afgeknipte Hosta´s te bedekken. Het is jou wel toevertrouwd om lekkere pompoengerechten te maken, trouwens gewone pompoensoep is ook heel lekker. Mooie foto´s en die gewone vlieg op de hortensia staat er prachtig op, we maken altijd maar foto´s van bijen, hommels e.a. interessante insecten, maar de gewone vlieg komt er meestal bekaaid af, haha.
    Groetjes,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo beleef je wat in je tuin, Ger.
    Leuk toch, om dit zo te volgen? Je komt altijd weer verrassingen tegen!
    Fijne dag, liefs Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige foto's van de pompoenen en leuk het verhaal erachter.
    Het zijn zware exemplaren hoor!
    En wat zijn harten van bloemen vaak mooi he!
    Ben benieuwd of je wat lekkers gaat maken van de pompoenen.
    Een fijne week gewenst!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat is het iedere keer weer een wonder, dat uit die zaden die geweldige pompoenen en kalebassen komen.
    Je staat er versteld van hoe dat allemaal groeit.
    Ik vind het prachtig om het overal om je heen te zien, ook de verkoop langs de weg siert weer het landschap, het hoort bij deze tijd van het jaar.
    Prachtig Ger.

    Lieve groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fijn dat het weer pompoenen tijd is, ik vindt ze altijd zo mooi.
    Bij mijn lukt het niet, ik heb het een paar jaar achter elkaar geprobeerd...maar de slakken gingen ermee vandoor.
    Je hebt het wel heel mooi vastgelegd...super!

    Fijne Week,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wow 6,5 kilo, dat is toch wel behoorlijk. Ik dacht dat pompoenen pas rond oktober rijp waren? Ik heb er duidelijk geen verstand van, haha. Ben benieuwd naar je pompoenenrekje! Veel liefs, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ohhh ik hou van die enorme pompoenbladeren die zich overal aanhechten en zich doorheen slingeren...ik heb ze ook en ze gaan een eigen leven leiden...
    Prachtige foto's weer Ger...

    hart,gr Fia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat uniek een hangende pompoen in de klimop. Hij is ook mooi van kleur net zoals de groen met gele variant. Ik heb ze zelf nog nooit geplant misschien kan ik volgend jaar eens een poging wagen. Ik heb wel eens komkommers gekweekt misschien is dat een foute vergelijking maar de gele bloemen doen me er aan denken.
    Groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen

  14. Hoi Ger,

    Beetje knarsetandend zit ik je blog te bekijken... reden daarvan is : dat ik helaas niet alle foto's in beeld krijg. Ondanks dat ik de dongel net weer opgewaardeerd heb, is mijn lappie ONTZETTEND traag.
    Maar... gelukkig zag ik wel de ontzettend leuke OOGST. Tjemig... wat een pompoen zeg ;-)

    En... las ik daar iets over vakantiestenen !!! Grappig, onze tuin in Nederland ligt ook vol met vakantiestenen.
    Zowat iedere vakantie, in het verleden, zocht ik mooie stenen om mee te nemen... soms tot grote ergernis van Henk (er zaten wel eens wat flink uit de kluiten gewassen exemplaren tussen).

    Hele lieve groetjes en een fijne week,
    Cilia

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige foto's en wat een gewicht zeg altijd mooi zijn ze die pompoenen hier zie je ze al bij al de boerderijen liggen in alle kleuren en maten om te eten en voor de sier ... prachtig als je ze in je eigen tuin kan oogsten ...wens je een fijne week lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zo leuk om te zien hoe het allemaal groeit en bloeit en een pompoen wordt. Jij maakt er vast weer iets heerlijks van. Fijne week, lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh, you are growing pumpkins in your garden Ger! How beautiful they are and how pretty looks your garden from what I can see.You certainly have some good recipes with them. All photos are marvellous and you can zoom on the insects so well!
    Wish you have a happy end of week.
    Thank you for all your sweet comments.
    A warm hug
    Olympia

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zo leuk om deze mooie pompoenen in je eigen tuin te zien groeien! Met dank aan de slakken:)) Ik zie ze hier ook veel in de tuin, maar gelukkig zijn ze van de hosta's afgebleven. Ik ben benieuwd wat je van de pompoen gaat maken, in gedachten zie ik al een heerlijk pompoenensoepje voor me mmm...

    Fijne (na)zomerweek,
    lieve groet, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een enige plant en vrucht, wat een leuke foto's heb je er van gemaakt!

    Groeten Janny

    BeantwoordenVerwijderen


Altijd leuk wanneer je na het lezen van mijn blogpost een reactie achterlaat
Powered By Blogger
Related Posts with Thumbnails

Auteursrechtelijk beschermd

Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Hoorn Des Overvloeds is het pertinent niet toegestaan om foto's en /of teksten of onderdelen van mijn blog te gebruiken voor privé en /of zakelijke doeleinden in welke vorm of hoedanigheid dan ook.
Bij constatering van welk gebruik dan ook zal aangifte worden gedaan.
Tevens zal een procedure worden gestart om de kosten te verhalen die hierop van toepassing zijn uit hoofde van de auteurswet.