dinsdag, oktober 18

Deze plant heeft maanden lang mijn aandacht getrokken, in den beginne toen ik hem tussen de takken van de blauwe hortensia door een weg zag zoeken naar het licht.
Zijn blad was van een frisgroene kleur mooi gekarteld, vroeg me af....zou dit onkruid zijn, maar in veel gevallen vind ik juist de bloemen van onkruid wel leuk en ik gaf hem de kans om door te groeien......

En daar heb ik absoluut geen spijt van.
De struik werd als maar groter en groter.....en terwijl mijn grote bos met blauwe hortensia's haar blad liet hangen en de pas geopende bloemetjes al in april een bruin randje vertoonde door de felle zon en extreem warme dagen in het voorjaar ging deze vreemde eend in de bijt gewoon door en plotseling op een zonnige dag kwamen er groene lampionnetje te voorschijn in de oksels van elk blad en zodra het in de ochtend licht werd verschenen er uit die lampionnen zacht blauwe trechtervormige bloemen....
voor mij een hemelse aanblik omdat ik hou van blauw!
Tegen  de avondschemering sloten de bloemen zich weer en vielen af, maar even zo vrolijk kwamen er dagelijks steeds meer lampionnetjes en bloemen aan elke tak van de struik.

de kleur van bloemen op mijn foto neigen naar paars/blauw
maar geloof me in het echt zijn ze blauw






En terwijl de plant mij keer op keer liet genieten van haar dagelijkse schoonheid wist ik nog steeds niet de naam en kon het ook niet gevonden krijgen.
Tot op een zomerse dag ik in een verwilderde groententuin op Landgoed Eikenburg zo'n ''zelfde'' plant zag staan......
maar toch iets anders....de bladeren vertoonde zwarte spikkels en ook de lampionnen, de stelen waren op sommige stukken zelfs van een diep zwarte kleur.






Verder in het najaar werden de bloemen in onze tuin steeds kleiner van vorm en verkleurde sommige lampionnen naar geel en andere gingen lijken op fijn kant.
Mijn nieuwsgierigheid werd wéér geprikkeld....
en vouwden heel voorzichtig zo'n lampionnetje open en tot mijn verbazing zat er in 'n groen lampionnetje een klein aubergine kleurig besje en in de al iets vergeelde en kantwerkachtig omhulsels een grote gele bes.


Het deed mij toen denken aan het eetbare en decoratieve vruchtje van de Kaapse kruisbes en toen ging bij mij het lampje branden(ja,ja, dat overkomt mij ook wel eens:-)) en dacht te weten dat die afkomstig is uit de nachtschade familie, waaronder je veel giftige soorten hebt, maar naast de oneetbare soorten kent de familie ook de eetbare, zoals de aardappel,tomaat,aubergine en de Spaanse peper,  
en ik ging weer surfen op het web....
met nachtschade als zoekwoord








En wat is de naam van deze struik die mij een zomer lang met bloemen en lampionnen bezig wist te houden:
Zegekruid!

Een plant uit de familie van de nachtschade die zijn naam niet gestolen heeft.
Deze Zuid-Amerikaanse eenjarige plant is in de natuur een zegetocht begonnen.
Zijn wetenschappelijke naam Nicandra is mogelijk vernoemd naar Nicander, dichter-de arts die 2000 jaar geleden al over planten schreef.
Het tweede deel Physalodes is afkomstig uit het Grieks en betekent blaasvormig.
Het verwijst naar het papierachtige omhulsel van de bes.
In Engeland noemen ze hem apple- of- Peru
De plant heeft ook nog wat andere namen, zoals
Judasblaas of in het Duits, mannersieg,
de Engelse benaming Shoo-fly

                    Lieve groeten en tot een volgende keer graag!!!
                                                 Ger
























 






27 opmerkingen:

  1. Wat interessant. Ik heb weer genoten van je prachtige foto's.
    Liefs, Nelly

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige foto's zeg en wat een mooie plant .... geniet ervan lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk verhaal achter deze prachtige plant. Wat een mooie kleur heeft zij. Ik herkende de plant wel, maar vraag me niet naar de naam.
    Ik heb dat ook wel eens in de tuin, laat gewoon een plant staan, ofwel onkruid omdat ik het zo mooi vind. En juist daar komen de mooiste bloemen in net als hier bij jou. Leuk!
    Ik wens je een fijne avond ☼
    Lieve groet,
    Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik was er vorig jaar achter gekomen, hoe deze prachtige plant heet, onze buurvrouw heeft hem in de tuin, en haalt hem elk jaar er weer uit, omdat het "onkruid" is, zo zonde
    mijn s-moeder heeft al 2 keer een stuk plant meegenomen om in haar tuin te zetten, maar helaas, tot nu toe is het niet gelukt
    vind het een prachtige plant, zowel bloeiend, als met lampion, prachtige lange geniet plant
    Jouw foto's zijn zoals altijd PRACHTIG !!
    Ode aan het Zegekruid !
    Lieve groet Yvon

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dat zegekruid heeft je lekker bezig gehouden de afgelopen maanden, maar gelukkig ben je erachter wat het is!
    heel mooi trouwens!! dat decoratieve vruchtje erin vind ik ook zo bijzonder!

    lieve groetjes, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow Ger, wat een verhaal en wat een mooie plant. Prachtige verrassing van de natuur in je tuin.
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Ger,
    Weet je soms ook of ze een of
    twee jarig zijn i.v.b met zaaien?
    Je hebt er weer mooie plaatjes
    van gemaakt.
    Groetjes Hannij.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Ger,
    Jeetje wat een leuk verhaal. Zo denk je dat je met onkruid te maken hebt en zou je het er bijna uithalen allemaal.. En zo blijkt het een prachtige bloeiende eenjarige te zijn. En voor jou een geluk dat-ie blauw was, want stel dat-ie oranje was, dan had je hem misschien toch nog weggedaan. Wat leuk dat je op deze manier achter zoveel informatie over planten kunt komen. Jij moet ook wel een engelengeduld hebben als het gaat om zoeken op het web...
    Hartstikke leuk, want nu weten wij ook weer veel meer...
    Lieve Ger, dank je wel voor deze les in de plantenkunde. Ik vond het heel erg leuk om te lezen.
    Enne, inderdaad een prachtig bloempje... Hopelijk zijn er wat van die bessen op de grond terecht gekomen en staat er volgend jaar weer zo'n pracht in je tuin...
    Lieve groeten,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hij is heel mooi en ik heb heel geboeid zitten lezen naar je verslag van deze plant, mooie foto's!!

    Lieve groetjes Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag Ger,

    Wat een fantastische speurtocht!
    En wat is het mooi om zo oog te hebben van de natuur in je eigen omgeving en op zoek te gaan naar de herkomst en betekenis van zo'n ogenschijnlijk klein plantje.
    Grote kans dat ik hem er al lang uitgetrokken zou hebben. Ik voel me dan ook een beetje een barbaar als ik dit zo lees.

    Dus: complimenten! Je steekt Linnaeus naar de kroon. In ieder geval zou hij trots op je zijn geweest!

    Hartelijke groet,

    Adri

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk om te lezen! De versie met zwarte spikkels heeft zich ook in mijn tuin uitgenodigd, en hoewel ik er best een paar verwijder, kan ik het toch nooit laten er minimaal 1 te laten staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een leuke plant is dat.
    Alleen oppassen met kids dat ze geen bessen in hun mond stoppen.
    Het zijn schitterend mooie blommekens en ook als ze zaad hebben in de blaasjes.
    Blaas maar een paar zaden deze kan op.

    Groetjes
    Jeanne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtig plantje, weer wat geleerd hier bij jou. En ik heb genoten van de prachtige plaatjes die je er van hebt gemaakt! Wat mooi ook de gedroogde lampionnetjes
    Lieve groet, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zo geweldig mooi.....je hebt ook hier weer zeer veel tijd ingestoken, het geheel ziet er prachtig verzorgd uit Ger.
    Hele fraaie foto's en een schat aan interessante info maken dit tot een schitterend geheel.

    Mijn complimenten hiervoor.

    Lieve groetjes ,Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Weer wat geleerd! En.. genoten van je mooie bloemenfoto's!
    Fijne dag!
    Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  16. hay,lieve ger,,ik zit met verbazing te lezen, wat er toch steeds in de natuur en tuinen groeit.wat denk je , is het een blijvertje, ik heb deze zomer ook een vreemdelijng in mijn tuin gehad,en kreeg van een van de dames de naam,hij was prachtig maar wel giftig voor Mabeltje,dus eruit.het zijn mooie foto's geworden

    lieve groetjes greet

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ohhh....wat een leuke post over je zoektocht naar deze ronduit prachtige plant. Wat goed dat je deze niet gelijk heb weggehaald, want ik vind het werkelijk een plaatje. Van het vroege begin tot aan de bijna kantachtige lampionnetjes.
    Ik heb zelf eens een Nachtschade in kuip gehad, de Solanum Rantonetti.
    Wat staat dat mooi de lampionnetjes onder de stolp, als je wat zaad uit de bolletjes over heb dan hou ik mij van harte aanbevolen Ger, want ik vind het echt een prachtige plant.
    Fijne dag en een lieve groet, mea

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Een ode aan de Zegekruid! Mooie foto's en altijd leuk om wat achtergrond-informatie te lezen.

    Fijne dag. Lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ze zijn prachtig! Ik heb ze al jaren in mijn tuin en het leuke is je hoeft er niets aan te doen volgend jaar weer genieten het zaait zichzelf zo uit!!
    De bloemen zijn inderdaad prachtig maar ook de lampionnen zijn bij mij altijd super welkom.
    fijne dag
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hej lieve Ger,ik kende haar nog niet, maar het is een prachtige plant en je hebt haar hier volop in het zonnetje gezet. Heerlijke foto's.
    Fijne avond, groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Fijn en bedankt voor je informatie, heb weer iets bijgeleerd.

    Je foto's zijn gewoon prachtig... en sfeervol!!

    Liefs
    marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een prachtige foto's zeg, ben jij ff blij dat je hem heb laten staan. En is het nou uiteindelijk onkruid of toch een bestaande plant, want dat verteld het verhaal niet. Maar wat het ook zei ik vind hem schitterend, onkruid of niet. En je heb er in de glazenstolp ook erg mooi mee gedecoreerd hele mooie foto's grote bedank voor het delen van zoveel moois.

    Groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Och och lieve Ger, dat zegekruid heeft je dus flink bezig gehouden, wat een heerlijk moment moet dat geweest zijn toen je eindelijk de verlossende naam voor je zag staan.

    Het is werkeljk een schoonheid van een plant en prachtig de bessen later in het jaar.
    Een continue genieten!!!

    Heb genoten van je prachtige fotoserie en zoals altijd weer zoveel heerlijke informatie.....

    Wil je ook nog bedanken voor de link die je me gaf over het piepkleine wespennestje, heel leuk om te weten allemaal.

    Liefs Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een zoektocht en leuk om te lezen. De zwartgespikkelde versie staat in onze schooltuin en had ik hiervoor nog nooit gezien. Ik vind het een bijzonder mooie plant...en wat zijn je foto's mooi! Die met de borden en stolp zijn fantastisch. Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hallo Ger,
    In de eerste plaats ontzettend bedankt voor de leuke reactie op mijn blog en de complimenten. Ik ga vandaag ook eens rondneuzen op jouw blog, maar zo op het eerste oog zie ik al de schitterendste foto's.
    Nog even over de kweeperen; toevallig heb ik ze gisteren avond gegeten en vanmorgen het heerlijke recept op mijn blog geplaatst. Het is een recept dat ik je van harte aan kan bevelen. Verder heb ik er nog een site bij gezet met andere kweepeer recepten. War ruikt je keuken heerlijk hè, als je kweeperen klaar maakt!
    groeten, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Afgelopen najaar deze plant gezien en deze week zaadjes gekregen... had echter geen idee vd naam... even zoeken op internet en dankzij deze site het antwoord! Leuk en leerzaam blog, bedankt!
    Grts, Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Bedankt ik had deze plant gevonden op een plek waar tuinafval was gedumpt. Heb wat lamionnetjes meegenomen.

    BeantwoordenVerwijderen


Altijd leuk wanneer je na het lezen van mijn blogpost een reactie achterlaat
Powered By Blogger
Related Posts with Thumbnails

Auteursrechtelijk beschermd

Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Hoorn Des Overvloeds is het pertinent niet toegestaan om foto's en /of teksten of onderdelen van mijn blog te gebruiken voor privé en /of zakelijke doeleinden in welke vorm of hoedanigheid dan ook.
Bij constatering van welk gebruik dan ook zal aangifte worden gedaan.
Tevens zal een procedure worden gestart om de kosten te verhalen die hierop van toepassing zijn uit hoofde van de auteurswet.