donderdag, mei 6

Zoektocht naar boom

Eindelijk gevonden...

De Anna Paulowna boom.

Vorig jaar bracht iemand uit Kreta een bruine pit van steenvrucht, noot,zaaddoos???...mee ,maar niemand kon haar vertellen wat het nou eigenlijk was.

Ik zag enkel een foto en dat laat me dan niet meer los, het zou toch te gek voor woorden zijn dat je met AL die mogelijkheden en informatie op internet niet kan achterhalen wat dat bruine dingetje kan zijn.
Dus heb ik dagenlang gegoogled.................op forums,plaatjes,informatie etc. van zaden,noten,flora op Kreta....
.......en........Yep......ik vond een boom die zaden droeg die verdomd veel leken op dat bruine dingetje op foto.

En jawel hoor......ik had beet, het is een zaaddoosje iets groter dan een koffieboon van de Anna Paulowna boom.
Nooit gezien,nooit over gelezen, en mijn kennis en interesse over bomen,bloemen en planten is groot.

Vond zelfs een bericht met foto van deze boom die nota bene in mijn woonplaats te vinden is.
Dat heb ik vorig jaar zomer opgeslagen in mijn grijze cellen met het voornemen om eens in het voorjaar een kijkje te gaan nemen als de boom in bloei staat.

Maar ongeduldig als ik ben gingen manlief en ik enkele weken geleden maar eens die kant op......we wisten enkel dat die boom aan de Winston Churchill laan moest staan.
Maar waar we ook keken en zochten....geen boom met paars/blauwe bloemen.
Drie maal zijn we de lange laan aan beide kanten op en neer gereden.....en ik ging teleurgesteld naar huis.
Tja.....als ik ook zag hoeveel nieuwbouw aan grote panden daar de laatste tijd verezen waren kon het natuurlijk best zijn dat die boom inmiddels gekapt is.....
Maar dat kon ik me ook nauwelijks voorstellen omdat het toch in ons landje een zeldzame boom moet zijn.
Het liet me weer niet los.....en ging weer op pad, ik belden gewoon bij verschillende huizen aan op de laan en vroeg aan de bewoners of zij wisten waar of op welke hoogte die boom zou kunnen staan...
Niemand,maar dan ook niemand(en ik heb heel wat deurbellen gehad) wist iets over een boom met blauw/paarse bloemen in hun laan.
Nee, mevrouw ik woon hier al jaren en loop elke avond met de hond en heb nog nooit een boom met blauwe bloemen gezien in deze laan.

Nou oke dan maar weer naar huis, stopten nog één keer langs de ventweg waar mensen met wat zand en kruiwagen bezig waren in hun voortuin....en stelden wederom mijn vraag......ik zag die mevrouw denken en haar ogen gingen naar de overkant......nou zei ze opeens; daar aan de overkant staan 2 bomen die blauwe bloemen dragen in het voorjaar maar dat is volgens mij Blauwe regen....zei ze...

Nou weet ik dat Blauwe regen een klimmer is en geen boom, dus dat zou hem wel eens kunnen zijn..

Ze liet de berg zand voor wat het was en  liep met mij naar de overkant, en jawel hoor......toen ik omhoog tuurden langs de takken met veel knoppen zag ik bij enkele een blauwe gloed doorschemeren.
Toen wist ik het al voor 100 % zeker dat het DE lang gezochte boom moest zijn, alleen was ik beetje te vroeg.

Dus gisteren nogmaals opweg, en jawel er stonden heel wat van die prachtig blauw/paarse kelkbloemen aan de boom....
Ik heb het plaatje kompleet van onbekend bruin dingetje op foto tot prachtige boom met de mooie naam Anna Paulowna....
Wie de Hermitage in Petrusburg ooit heeft bezocht(staat nog op mijn verlanglijstje) moet het toegeven: de Romanovs hadden smaak en oog voor mooie voorwerpen.
Niet verwonderlijk dat Anna Romanov ook oog had voor bijzondere, extravagante bomen, die zo mogelijk ook een plaatsje in de paleistuinen moesten krijgen. Een bloeiende Anna Paulownaboom heeft wel iets koninklijks. 



.....maar wat ik me nou weer afvraag........kijken mensen niet meer rond in hun omgeving waar ze wonen....waar ze met de hond wandelen....in de laan waar ze wonen???
Ik sprak heel wat mensen die pal aan de plek wonen waar de blauw/paarse prachtig bloeiende boom al jaren moet staan.....en niemand was het schijnbaar opgevallen dat die boom daar elk voorjaar statig en koninklijk mooi staat te wezen.......behalve die ene lieve mevrouw met haar antwoord over de ''blauwe regen''

Het is een heel verhaal geworden maar het was ook een héle zoektocht!

Lieve groet,
Ger

17 opmerkingen:

  1. Hoi lieve Ger, wat heb ik genoten van je zoektocht naar die éne prachtige boom.
    Wat een geluk dat je hem uiteindelijk toch heb gevonden en het is inderdaad heel vreemd dat de mensen die daar vlakbij wonen zo'n prachtexemplaar nooit is opgevallen. Of misschien is het wel zo gewoon, de boom bepaald al jaar en dag het beeld van die buurt, dat ze er gewoonweg geen oog voor hebben.
    Ik heb dat ooit eens gehad met een zakdoekjesboom, ik las daarover bij iemand op de blog, ik kan mij niet meer herinneren bij wie, maar opeens bedenk ik mij dat dit ook zomaar bij jou zou kunnen zijn hihi. Maar na dat verhaal liep ik met de hond te wandelen, een paar straten van mijn huis en opeens........jahoor, zag ik hem daar zomaar staan, de 'zakdoekjes' wapperend in de wind. Ik vond dat zo ontzettend leuk.
    Wat ik ook ontzettend leuk vind en mijn wangetjes gloeien nog na.....is dat lieve berichtje van jou op mijn buitenleven-post. Wat geeft jij toch altijd een hartverwarmende reacties, daar kan geen Award tegenop.
    Ik wens je nog een fijne avond.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Ger
    Wat een prachtige boom!
    Maar uh waarom ben je nooit biologe geworden?
    Wat een facinatie zeg!
    Ik zeg dit uit bewondering hoor!!
    Wat ben jij vasthoudend.
    Ik heb die noten ook. ahaha van mijn moeder gekregen uit griekenland.
    Zij gaf ze mij om te knutselen.
    Ze neemt altijd zaaddozen mee van haar vacanties en niet alleen zaaddozen. OOit is ze terug gekomen uit spanje met een koffer vol catussen tussen de badlakens haahaha
    Zo te zien hebben onze families nogal wat overeenkomsten.
    Bij mij zijn de zaaddozen in een kerststuk beland.
    Nu ik ze zie vind ik dat eigenlijk jammer want ik had graag geprobeerd om er een boompje uit te kweken.
    Ga je toch wel doen hé met zo'n prachtige boom
    Hij is werkelijk heel bijzonder.
    Ik wil wel van je horen of het lukt hoor en ach wil je er voor mij ook éé'n proberen te kweken.
    Als dat lukt kom ik hem persoonlijk bij je ophalen hoor!!
    Lijkt me leuk dan bouwen we heel twente en brabant vol met deze prachtige exemplaren. Eigenlijk had deze boom natuurlijk al op onze landgoederen moeten staan maar ja een subtropische boom is en blijft natuurlijk een bijzonderheid.
    Ik wens je heel veel succes met zaaien doen hoor!!!!
    Fijne week en dikke knuffel
    aan de Barones van brabantia tot tubantes.
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk verhaal Ger, en je laat niet meer los he....tot je weet hoe het zit! Mooi eigenschap. En het levert prachtige foto's op. wat een bijzondere bloemen. Maar ook lang leve het internet, want anders was je nooit zover gekomen denk ik. En heel bijzonder dat mensen niet om zich heen kijken. En zich bewust zijn van hun eigen leefomgeving. Ik hoop dat je een prachtboom krijgt, lieve groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wowwwww prachtig verhaal en boom Ger !!

    En inderdaad we kijken niet meer om ons heen !!! erg he???

    Maar ik vind hem echt prachtig !! nooit van gehoord...........ik a er op letten of ik er een tegenkom...............dan laat ik het je weten !

    Fijne dag morgen....lieve groetjes Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ger,
    Wat een heerlijk verhaal! En dan die vasthoudendheid: gewoon aanbellen en vragen naar die boom..HAHA mensen waren waarschijnlijk gewoon te verbaasd...(gingen met hun knip naar de deur- weer collecte- en dan staat er een dame die vraagt naar...een boom???)HAHA! Er zullen vast ook mensen zijn die daar achteraf heus wel antwoord op wisten, maar gewoon te verbaasd waren...Of mensen die een paar dagen later nog weer eens aan jou moesten denken...
    Maar: inderdaad het is een plaatje!
    Lieve groet, Nieneke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi lieve Ger,

    Kijk dit bedoel ik nou, zwijmelen dus.....Wat ben jij een enorme doorzetter zeg, mij overigens ook niet vreemd, maar of ik nu bij vele huizen had angebeld weet ik niet. Het is wel de manier om er achter te komen natuurlijk, alhoewel bijna iedereen je wat appelig stond aan te staren en vervolgens geen antwoord wisten te geven op jou vraag.
    Wat een SUPER verhaal is dit. Het is werkelijk onbegrijpelijk dat mensen met de neus op zoiets prachtigs wonen en daar totaal geen weet van hebben. In Amsterdam zouden ze zeggen, schiet mij maar lek. Wat een schitterend foto's heb je geplaatst van deze wel HEEL bijzonder fraaie en extravagante boom, met wereklijk schitterende bloemen. En een giller dat deze boom ook nog in je woonplaats staat...
    En VERTEL....heb jij al pogingen gedaan de zaadjes te laten ontkiemen?
    Dit verhaal vergeet ik dus nooit
    meer, en heb er intens van genoten.

    Lieve groet, Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een zoektocht!!! en wat fijn dat het uiteindelijk ook nog eens gelukt is om te achterhalen welke boom het is. Tja mensen kijken vaak niet he, ik kan altijd zo genieten van alles in de bloei en verwonder mij er ook over dat hier buren zijn die zodra de bloemen in de bomen komen alle takken eraf gezaagd worden omdat ze last krijgen van vallende bladeren.. kijken liever tegen boomstronken aan, ieder zijn meug, maar ik, ik vind het zonde.
    Wens je een heel fijn weekend,
    groetjes Madelon

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ger,

    Ik hou dit soort bomen al jaren in de gaten en nu weet ik hoe die heet. Leuk. Leuk verhaal ook en goed dat ik de bloemetjes nu zo dichtbij kan bekijken.

    Heel fijn weekend,
    liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank je wel, Ger voor je leuke reactie. Jij bent dus een echt Limburgse :) het is zo genieten daar keer op keer. En jij kent het daar?

    Fijn weekend ☼
    Lieve groet
    Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  10. heej ger,

    Wat een prachtige boom nou ik denk dat als deze in je buurt staat en je er ook maar een beetje oog voor hebt deze je niet kan ontgaan wat een plaatje en de bloepjes zooo mooi.Nou deze staat echt niet in onze buurt, hij is prachtig en wat mij ook opvalt is dat hij zo groot is dat moet een zee van paarse bloemen zijn.
    Zo zie je maar de aanhouder wint wat een zoektocht en dan uiteindelijk gevonden leuk hoor.


    Lieve groet en een heerlijk weekend, Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een geweldig leuk verhaal over je zoektocht naar die geweldig mooie boom . Ik heb nog nooit zo'n exemplaar gezien maar nu dus wel en ook ik vind ze mooi .
    Ik heb ook even een kijkje genomen op twee B&B die je rechts hebt staan , leuke gelegenheden zijn dat , jullie maken daar ook gebruik van begrijp ik en zijn bij deze zelf geweest ?
    Nou , ik wens je een fijn weekend en tot een volgende keer, lieve groet Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ah, nou weet ik hoe die boom heet die ik zag bloeien op Kreta! Ik heb er zelf nog een gefotografeerd, om te zoeken wat het is, dat heb jij dus al vast gedaan! (Mijn reisgenoten werden af en toe stapeldol van me, als ik weer gebogen stond over een bloemetje...)

    Wat valt er toch veel te genieten, als je er maar oog voor hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Beste Ger,
    mooi verhaal! Was ook op zoek naar de naam.In de Museumlaan in de wijk Roombeek te Enschede staan tientallen bomen te bloeien!!!
    Een schitterend gezicht.
    Familie Donkersloot

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dank je wel voor je uitgebreide informatie over de boom met de blauwe bloemen. Deze boom staat bij mij in de tuin en ik krijg veel vragen van onze gasten hoe deze prachtige boom heet.
    Eindelijk gevonden! De anna palowna boom. Hij staat in Le Boulvé, Zuid-West Frankrijk (maar als ik weer in Enschede ben, zal ik zeker even over de museumlaan rijden, ik ben na de vuurwerkramp niet meer op de Roombeek geweest!)
    Diane Post

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ooit een film gezien whats Dreams my come in het voor stukje staan volgens mij ook die bomen maar die zijn nog blauwer en vraag me op de dag als vadaag nog steeds af wat voor bomen dat zijn gr sylvia

      Verwijderen
  15. Hallo Ger,
    Ik was afgelopen weekend met mijn man, zijn broer en mijn schoonzus in Zaandam. De heren zijn daar geboren en wij meiden niet. We hebben een gezellig toeristen weekendje daar gehad.
    Oa zijn wij naar het tzaar Peter huisje geweest. In de tuin daar staat de Anna Paulowna boom! Ik had deze prachtige boom nog nooit gezien.
    Wat een geluk dat ie nu nog net in bloei staat zodat wij de bloemen konden bewonderen!! Mijn schoonzus en ik doken gelijk onder de boom opzoek naar zaden. Maar volgens mij hebben wij niet de goede gevonden. Super jammer, want ik zou het erg leuk vinden om zelf zo'n prachtige boom op te kweken en in onze tuin te planten!
    Mijn kleur is namelijk blauw en ik ben gek op bloemen en tuinieren.
    Ik heb op internet gezocht, helaas heb ik geen adres gevonden waar ze te koop zijn. Heeft u enig idee waar deze (en of deze) te koop zijn?
    Het verhaal van u over de Anna Paulowna boom vind ik echt
    prachtig!!

    Met vriendelijke groeten, Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Margreet,

    Bedankt voor voor je aardige reactie.
    Kan me voorstellen dat jij zo'n prachtige boom in de tuin wilt hebben.
    Ben ook even gaan Google en kom toch een aantal kwekerijen tegen waar ze de Anna Paulowna boom verkopen

    http://www.tenhoven-bomen.nl/bomen/bloesembomen-bloeiende-bomen-bloesem/anna-paulownaboom-pauwlonia-tomentosa

    http://www.directplant.nl/paulownia-tomentosa/anna-paulownaboom/p583c358

    http://www.atuin.be/product_info.php?pn=paulownia-tomentosa-anna-paulowna-boom&products_id=12030

    En zo staan er nog veel meer online.
    Succes!
    Met vriendelijke groet,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen


Altijd leuk wanneer je na het lezen van mijn blogpost een reactie achterlaat
Powered By Blogger
Related Posts with Thumbnails

Auteursrechtelijk beschermd

Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Hoorn Des Overvloeds is het pertinent niet toegestaan om foto's en /of teksten of onderdelen van mijn blog te gebruiken voor privé en /of zakelijke doeleinden in welke vorm of hoedanigheid dan ook.
Bij constatering van welk gebruik dan ook zal aangifte worden gedaan.
Tevens zal een procedure worden gestart om de kosten te verhalen die hierop van toepassing zijn uit hoofde van de auteurswet.